Kérdése van? Hívjon minket!

                +36304747111

           Élő ügyfélszolgálat:

Hétfőtől-Péntekig 8.00-16.45-ig

Blog

Hogyan cserél elemet egy órásmester

Hogyan cserél elemet egy órásmester

Manapság sokan mondják, hogy egy elemcserén mi kerül többezer forintba, hiszen csak egy parányi gombelem kerül az órába, az is csak pár perc alatt. Most beavatunk az elemcsere folyamatába, és felfedjük a fontos lépéseket, amit hiba lenne kihagyni, csak azért, hogy olcsóbban megúszd az elemcserét.

 

Előkészítés 

Első lépésként egy erre a célra szolgáló tisztítókefével eltávolítjuk a hátlap mentén lerakódott szennyeződéseket.

Amennyiben az óraszíj felfekszik a hátlapra, vagy bármilyen módon akadályozza annak levételét, akkor azt előbb el kell távolítani. Ha az óraszíj zárt, vagyis az alsó és felső része kicsatolás után is kapcsolatban van egymással (békazáras, vagy pillangózáras óraszíj), akkor gondoskodni kell a megbontásáról. Ezt a csatközép valamelyik rugósfülének (stift) kivételével, vagy egy csatszem megbontásával érhetjük el.

A házilagos kivitelezés során gyakran előfordul, hogy

- a rugósfülek kivétele nem sikerül
- a rugósfül nagy erővel kipattan, és sérülést okoz (BALESTVESZÉLYES MŰVELET!)

Hátlap eltávolítása

A következő lépés a hátlap eltávolítása. Alapvetően háromféle hátlaprögzítési módot különböztetünk meg, bár néha ettől eltérő megoldásokkal is találkozhatunk.

   1.  Pattintós rögzítésű hátlap levétele:

Ennek az a lényege, hogy a hátlapot egy erős nyomással pattintják rá a tok hátuljára. Szervizünkben az ilyen típusú hátlapok nyitásához több mint tízféle speciális hátlapnyitó célszerszámot, továbbá egy professzionális asztali hátlapnyitó készüléket alkalmazunk.

A nyitás előtt meg kell keresni a nyitáspontot, amihez néha még a mikroszkópot is segítségül kell hívnunk. Egyes divatóráknál az is előfordul, hogy ennek kialakításáról egész egyszerűen megfeledkeztek (kispórolják) a tervezés illetve gyártás során. 

Ha megvan a nyitási pont, a kialakítástól függően kiválasztjuk a megfelelő célszerszámot, és azzal kipattintjuk a hátlapot.

Egyébként ez a legizgalmasabb hátlap típus. Sokszor nagyon egyszerű a nyitásuk, néha azonban még a sok éves tapasztalat ellenére is igazi kihívást jelent az órásnak, holott a célszerszámok valóságos arzenálja áll a rendelkezésére. A problémát rendszerint azok a divatórák jelentik, amelyek tervezésénél meg sem fordult a tervező fejében, hogy abban az órában egyszer majd elemet is kell cserélni valakinek.

Sűrűn előfordul, hogy úgy érkezik az óratulajdonos, hogy előtte már eredménytelenül próbálkoztak a hátlap eltávolításával. Erről többnyire jól látható karcolások, és durva roncsolási nyomok árulkodnak az órán. 

A házilagos elemcsere során gyakran előfordul, hogy

- karcolódik, roncsolódik a hátlap, illetve a tok
- beszalad a nyitó eszköz a tokba, és összeroncsolja a szerkezetet
- megsérül a karóra tömítése
- a hegyes vagy éles alkalmi szerszám személyi sérülést okoz
- mindezek után sem sikerül kinyitni az órát 

  1. Csavar rögzítésű hátlap levétele

Itt a hátlapot általában 4 vagy több csavar rögzíti a tokhoz. Nagyon fontos, hogy mindig a csavarfej hornyába pontosan illeszkedő csavarhúzót kell használnunk, mert különben roncsolódik a csavarfej. Nem véletlen, hogy a szerviz asztalunkon mintegy 30 különböző méretű és kialakítású órás csavarhúzó sorakozik.

A házilagos kivitelezés során gyakran előfordul, hogy

- a csavarfej roncsolódik, és utána már nagyon komplikált az eltávolítása, ráadásul a pótlása sem egyszerű feladat.

  1. Menetes hátlap levétele

A hátlap és a tok csavarmenettel kapcsolódik egymáshoz. A hátlap külső peremén apró bemélyedések vannak, amelyekbe a hátlapnyitó karmai illeszthetők nyitás vagy zárás alkalmával. Az ilyen hátlapok eltávolításához szintén többféle kézi célszerszámot, valamint egy professzionális asztali hátlapnyitó készüléket használunk.

A nyitás előtt gondoskodni kell az óratok megfelelő rögzítéséről. Ehhez úgynevezett befogó szerkezeteket használunk, melyek fixen tartják a tokot nyitás közben.

A házilagos kivitelezés során gyakran előfordul, hogy

- karcolódik, roncsolódik a hátlap
- nem sikerül kicsavarni a hátlapot 

Tömítés eltávolítása, vájatának megtisztítása

A hátlap eltávolítása után ki kell venni a tömítést, majd nagyon óvatosan meg kell tisztítani az óratok peremét, beleértve a tömítés vájatát is. Vigyázni kell, nehogy a szennyeződés az óraház belsejébe kerülhessen. Ezután a hátlapot is gondosan meg kell tisztítani.

Régi elem eltávolítása

Ezután következhet a régi elem kiszerelése. Fokozott odafigyelést igényel, kellő gyakorlat és megfelelő szerszámok hiányában könnyen megsérülhetnek a kényes alkatrészek. A szerkezeten belül az elemeket a legkülönbözőbb módon rögzítik. Vannak csavaros rögzítések, ahol 1 vagy több csavar eltávolítása után férhetünk az elemhez. A kivett csavarok nagyon vékony órás csipesz segítségével rakhatók a tároló tálcára. Gyakoriak a különböző módon kipattintható elemleszorítók, melyek megfelelő célszerszámmal oldhatók ki. Szinte ahány szerkezet, annyiféle megoldást alkalmaznak, így nem ritka, hogy előzőleg mikroszkóp alatt kell megfejtenünk a rejtélyt.

A házilagos kivitelezés során gyakran előfordul, hogy

- megsérül a tekercs, a panel áramköri elemei, az elemlefogató szerkezet stb.
- a kisméretű elemlefogató csavarok elpattannak, elgurulnak  

Elem bevizsgálása, áramfelvétel mérés

Az elemcsere során kiszerelt elemet be kell vizsgálni. Ehhez speciális műszerre van szükség, ami a mérés folyamán - az elem gyári kapacitásától függően - adott terhelést produkál. A terhelés nélküli feszültség mérése nem ad használható információt az elem pillanatnyi kapacitásáról. A mérési eredményt összevetve az ügyfél által elmondott tapasztalatokkal, az órás fontos információhoz juthat az óra műszaki állapotával kapcsolatosan. Indokolt esetben be kell mérni az óra áramfelvételét is. Ez szintén különleges műszert igényel, ami egyrészt tápegységként szolgál, másrészt az impulzus karakterisztikájú áramfelvétel mérésére is alkalmasnak kell lennie. Szervizünkben erre a célra egy csúcsminőségű, multifunkciós diagnosztikai állomást alkalmazunk, ami számtalan egyéb funkcióval is rendelkezik.

Kontakttisztítás, új elem behelyezése

Ezután az elemérintkezők kontakttisztítása, és az új elem ellenőrzése és behelyezése következik. Szigorúan a gyárival megegyező méretű, jó minőségű tartós elem használata javasolt. A gyengébb elemekből kifolyik a sav, és komoly károkat okoz a szerkezetben. (Javasoljuk, hogy csak minőségi elemeket szereltessen órájába)

Elem rögzítése, lefogatása

Következhet az elem rögzítése. Ez a kiszereléshez hasonlóan történik, csak fordított sorrendben. Csavaros rögzítés esetén a csavarok furatba helyezése órás csipesszel történik.

A házilagos kivitelezés során gyakran előfordul, hogy

- a megvásárolt elem rossz minőségű, és kifolyik belőle a sav
- megvették az elemet, de kiderül, hogy az óra rossz
- az elemérintkező félrecsúszik, zárlatot okoz, és percek alatt lemerül az elem
- megsérül a tekercs, a panel áramköri elemei, az elemlefogató szerkezet stb.
- a pici elemlefogató csavarok elpattannak, elgurulnak 

Inicializálás

Most egy nagyon fontos lépéshez érkezünk. A legtöbb digitális, vagy több motoros, illetve multifunkciós óránál elemcsere után újra kell indítani a chip-et (Reset). E nélkül nem fog működni rendeltetésszerűen az óra. Az is előfordul, hogy ennek hiányában rövid időn belül (akár néhány óra alatt) lemerül az elem. Ennek elvégzéséhez már mindenképpen alaposabb szakmai ismeretekre van szükség, mivel szinte szerkezetenként változik a módszer.

A házilagos kivitelezés során gyakran előfordul, hogy
- az elemcsere után nem sikerül inicializálni az órát (nem indul el, és/vagy lemerül az elem)

Tömítés átvizsgálása, esetleges cseréje, szilikonos kezelése

A hátlaptömítéseket gyári előírás szerint max. 2-3 évente minden karórában cserélni kell. Ha erre valamilyen oknál fogva nincs mód (kivételes profilú, egyedi tömítés), akkor a következők szerint járunk el.

A korábban kivett tömítést megtisztítjuk, majd mikroszkóp alatt ellenőrizzük. Ha láthatóan el van öregedve - ellapult, deformálódott, megnyúlt, felkeményedett stb. -, akkor azt cserélni kell, a korától függetlenül. Visszahelyezés előtt (akár a régi, akár új kerül vissza) minden esetben lekezeljük speciális tömítés regeneráló anyaggal, ami egyrészt öregedés gátló és regeneráló hatású, másrészt fokozza a vízzárást is. Ezt követően gondosan beillesztjük a tokban kiképzett vájatába, vagy felhelyezzük a hátlap erre szolgáló peremére.

Hátlap visszarakása

A hátlap visszatétele a rögzítés típusától függően a következőképpen történik. 

  1. Pattintós hátlap felrakása

Az esetek kis százalékában segédeszköz nélkül, csupán az ujjaink segítségével is rápattinthatjuk a hátlapot. Legtöbbször azonban szerszámra van szükségünk. Úgynevezett hátlapprés segítségével lehet a záráshoz szükséges nyomóerőt kifejteni. Veszélyes művelet, mivel préselés közben könnyen beroppanhat az üveg. Ennek elkerülésére szervizünkben nem az órások körében általánosan elterjedt kézi préseket alkalmazzuk, hanem egy olyan professzionális asztali berendezést, amellyel sokkal precízebben szabályozható a nyomóerő, és emellett szinte bármilyen formájú és méretű tok esetében van alátámasztási lehetőség. Ezáltal az üveg nem kívánt terhelése elkerülhető.

A házilagos elemcsere során gyakran előfordul, hogy

- a nyomástól beroppan az üveg
- eldeformálódik a hátlap 
- nem sikerül visszatenni a hátlapot
- tömítés becsípődik, ami beázáshoz vezet
- rossz irányba fordítva teszik vissza a hátlapot, és eltörik a beállítótengelyt 

  1. Csavar rögzítésű hátlap felrakása

A hátlap rögzítése a csavarok behajtásával történik. Fontos, hogy a csavarokat fokozatosan, keresztirányú sorrendben kell meghúzni. A nyomaték mértéke döntő lehet a művelet sikerességét illetően. Ha nincsenek eléggé meghúzva a csavarok, az a vízállóság rovására megy. Ha túlzott mértékű, akkor vagy a csavar feje roncsolódik, vagy - műanyag tokos órák esetében - megszakad a menet az óraházban. Néhány éves gyakorlat után az órás keze már hajszálpontosan érzékeli a nyomatékhatárt, azonban gyakorlat hiányában nem sok esély van a helyes érték eltalálására.

Sajnos a műanyag tokoknál néha előfordul, hogy a természetes elöregedés következtében kifárad az anyag, és már a vízzáráshoz szükséges nyomatékhatár elérése előtt megszakad a menet. Ez ellen a legtapasztaltabb órás sem tud mi tenni.

A házilagos kivitelezés során gyakran előfordul, hogy

- roncsolódik a csavarfej, utólag nem lehet kivenni
- a szükséges nyomaték sokszorosával húzzák meg a csavart, és megszakad a menet 
- az egyenetlenül meghúzott, vagy laza csavarok miatt beázik az óra

  1. Menetes hátlap felrakása

A nyitáshoz hasonlóan történik a zárás is, csak a nyitással ellentétes irányban kell csavarni. Speciális hátlapnyitó szerszámot igényel, és gondoskodni kell a tok stabil rögzítéséről is.

A házilagos kivitelezés során gyakran előfordul, hogy

- karcolódik, roncsolódik a hátlap
- gyenge meghúzás miatt beázik az óra

Óraszíj vissza- vagy összeszerelése

Amennyiben megbontás előtt le kellett venni a szíjat, akkor visszarakjuk, illetve a megbontott óracsatot összeszereljük.

Beállítás, mutatók pozícionálása

Az elemcsere utolsó műveleteként a karóra beállítása van hátra. Ez egy egyszerű alapfunkciós analóg óránál rövid művelet, de van olyan multifunkciós, több motoros óra, amelynél akár 20 percet is igénybe vehet. A beállítás előtt sokszor még külön-külön nullázni, pozícionálni is kell a mutatókat.

A házilagos kivitelezés során gyakran előfordul, hogy

- a mutatót nem megfelelő irányba forgatják, és a fogaskerék eltörik
- dátumváltási problémák adódnak (helytelen napszak vagy nullázási probléma miatt)

Műszeres vízállósági vizsgálat, nyomáspróba

Ezzel gyakorlatilag elkészült az elemcsere, de vízálló órák esetében még hátravan egy fontos művelet: a nyomáspróba, azaz a műszeres vízállósági vizsgálat. Ezt minden megbontás után el kell végezni